[10] "Głupiec uderza od razu. Mądry się uśmiecha, obserwuje i zapamiętuje. A dopiero potem zadaje cios" czyli dlaczego warto przeczytać "Pół króla"




Potrafisz wyobrazić sobie jakie to uczucie zostać zdradzonym przez rodzinę? Jak myślisz, jak to jest, kiedy ktoś spycha Cię na margines i traktuje jak śmiecia? Tego właśnie doświadczył Yarvi - chłopak, którego życie zaczęło komplikować się jeszcze bardziej, kiedy dowiedział się, że został królem.


Król Vansterów - Grom-gil-Gorm zwabia do siebie króla Uthrika i jego starszego syna w celu odbycia rozmowy na temat pokoju. Okazuje się, że nie wrócili, gdyż zostali zamordowani. Dowiaduje się o tym Yarvi - młodszy syn zmarłego króla, podczas nauki do egzaminu na ministra. Jego obowiązkiem jest przejęcie Czarnego Tronu po ojcu i poślubienie swojej kuzynki. Chłopak nie tak wyobrażał sobie swoją przyszłość. Nikt nie darzy go sympatią głównie przez fakt, iż jest kaleką. Nie posiada jednej z dłoni, przez co nazywany jest "pół mężczyzną". Jedyna osoba, która jest do niego pozytywnie nastawiona to jego stryj - Odem. Yarvi przysiągł, że zemści się na Vansterach za śmierć ojca i brata, co rozpoczęło przygotowania do wojny. Dochodzi do zdrady. Nowy król zostaje zrzucony z wieży i uznany za zmarłego, jednak zostaje znaleziony na brzegu a następnie sprzedany jako niewolnik. Yarvi postanawia odzyskać Czarny Tron i zemścić się na zdrajcy.

Pół króla to książka, od której trudno się oderwać. Na początku nie byłam przekonana do głównego bohatera. Momentami trochę mnie irytował i wydawał mi się zbyt delikatny, jednak po jakimś czasie zmieniłam do niego nastawienie. Cała lektura skupia się głównie na odzyskaniu wolności przez Yarviego i kilku innych niewolników, których połączyło cierpienie. Abercrombie nie spieszy się z dobrnięciem do zakończenia. Całą podróż opisuje dokładnie, krok po kroku i dopina wszystko na ostatni guzik przez co akcja nie pędzi w sposób: w jednym rozdziale główny bohater zostaje sprzedany jako niewolnik a w następnym już jakimś cudem odzyskuje wolność. Tutaj wszystko idzie do przodu, ale pomału, stopniowo.

Dlaczego warto przeczytać? Otóż dlatego, że Pół króla to książka, w której autor idealnie przedstawił jaka przepaść jest między człowiekiem bogatym a biednym. Abercrombie w bardzo realistyczny sposób pokazuje jak kiedyś wyglądało życie niewolników, jak taki człowiek był poniżany i traktowany. Jednak przede wszystkim książka zawiera wspaniałą historię prawdziwej przyjaźni. Momentami potrafi niesamowicie wzruszyć i skłonić do zadania sobie pytania: czy postąpiłbym tak samo?

Książka zdecydowanie godna polecenia. Myślę, że z odpowiednią interpretacją nadaje się nie tylko dla miłośników fantastyki, ale dla wszystkich, którzy lubią czytać.


Tytuł: Pół króla
Autor: Joe Abercrombie
Tłumaczenie: Agnieszka Jacewicz
Seria: Morze Drzazg
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 400
Wydawnictwo: Rebis

Moja ocena: 8/10
SHARE

  • Image
  • Image
  • Image
    Blogger Comment
    Facebook Comment

15 komentarze:

  1. Jak ja Ci zazdroszczę! Na tę książkę poluję od dawna, jeśli się mylę od pierwszej zapowiedzi :) Powieść w moich klimatach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo chętnie przeczytam. Zachęciły mnie problemy poruszone w książce ;)

    czytanienaszymzyciem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwsze słyszę o tej książce ale i tak nabrałam ogromnej ochotę żeby ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak to się stało, że po raz pierwszy słyszę (a raczej czytam) o tej książce? Jest to moje pierwsze spotkanie z nią, na dodatek pośrednie, a już mam na nią ogromną ochotę. ;)
    Bo kocham czytać!

    OdpowiedzUsuń
  5. Już mi się podoba, więc trzeba na nią zapolować coś czuje ;D
    http://coraciemnosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Widziałam ją kilka razy, ale jeszcze nie miałam okazji jej przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chcę, chcę tę książkę! Idealna lektura dla mnie ;)
    papierowe-strony.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Z chęcią zapoznam się z powyższą pozycją.
    Pozdrawiam.
    Między Stronami

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę mieć te książkę! Po Twojej recenzji widzę, że jest ona dla mnie idealna ;)
    http://alejaczytelnika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy wcześniej nie słyszałam o tej książce, ale wydaje się być naprawdę ciekawa! Z przyjemnością się z nią zapoznam :)
    Ściskam, i zapraszam do nas :*
    http://trioreviews.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Słyszałam kiedyś o tej książce, ale raczej się za nią nie wezmę... nie moje klimaty ;)

    zaczarowana-me.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Interesująca książka. Może się nawet skuszę na nią.

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka wydaje się interesująca pierwsze co rzuciło mi się w oczy to okładka, bardzo mi się podoba.

    http://krainaksiazek0.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Co prawda nie miałam jej w swoich czytelniczych planach, ale brzmi intrygująco. Może nie jestem jakąś wielką fanką fantastyki, ale jak historia jest naprawdę dobra, to sama się obroni ;P

    Pozdrawiam,
    Czytelnicze turbulencje- klik!

    OdpowiedzUsuń
  15. Chcę przeczytać już od jakiegoś czasu. Okładka mi się podoba, a poza tym uwielbiam fantastykę :)

    OdpowiedzUsuń

zBLOGowani.pl